شتابدهنده هاردتک
کاربرد هوش مصنوعی - از جامعه متخصصین تا زندگی روزمره

کاربرد هوش مصنوعی – از جامعه متخصصین تا زندگی روزمره

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یا به اختصار AI اینگونه تعریف می‌شود:

تئوری ها و توسعه سیستم های کامپیوتری که قادر به انجام وظایفی باشند که به طور معمول نیاز به هوش انسانی دارد، مانند ادراک بصری، تشخیص گفتار، یادگیری، تصمیم گیری و برنامه ریزی و ترجمه بین زبان ها.

به طور اختصار هوش مصنوعی روی ساخت ماشین هایی که شبیه انسان کار می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند، تاکید دارد.

هوش مصنوعی یکی از بخش های علوم کامپیوتر محسوب می‌شود و به بخشی حیاتی در صنعت فناوری تبدیل شده است.

فناوری های مختلف هوش مصنوعی

فناوری های مختلف هوش مصنوعی

فناوری های مختلفی از هوش مصنوعی معرفی شده‌اند: یادگیری ماشین، یادگیری ژرف، پردازش زبان های طبیعی، و بینش کامپیوتری. در لیست زیر تعریف مختصری از هر کدام ارائه می‌کنیم.

۱- یادیگری ماشین

کامپیوترها با فناوری های یادگیری ماشین (Machine Learning)، قادرند برای تجزیه و تحلیل داده ها، تشخیص الگوهای پنهان، طبقه بندی، و پیش بینی خروجی ها، تعلیم ببینند.

واژه «یادگیری» از توانایی سیستم ها در بهبود دقتشان در طول زمان بدون دستورالعمل های کاملا مشخص، می‌آید.

یادگیری ماشین معمولا نیازمند متخصصین فنی است که بتوانند مجموعه داده ها را آماده، الگوریتم های را انتخاب کرده و خروجی را تفسیر کند.

۲- یادگیری ژرف

یادگیری ژرف یا یادگیری عمیق (Deep Learning) یک زیرمجموعه از یادگیری ماشین است که بر روی مدل های مفهومی ذهن انسان که شبکه های عصبی (Neural Networks) نام دارد، بنا نهاده شده است.

به این علت ژرف (عمیق) نامیده می‌شود که شبکه های عصبی شامل چندین لایه هستند:

لایه ورودی که داده ها را دریافت می‌کند، لایه های پنهان که داده ها را محاسبه می‌کند، و لایه خروجی که نتیجه تحلیل را ارائه می‌کند.

هر چه تعداد لایه های پنهان بیشتر باشد، سیستم ژرف تر و عمیق تر خواهد بود. یادگیری ژرف خصوصا مناسب تجزیه و تحلیل داده های پیچیده و چند بعدی است مثل: گفتار، تصویر، و ویدیو. با مجموعه داده های بزرگ بهتر کار می‌کند.

۳- پردازش زبان های طبیعی

پردازش زبان های طبیعی (Natural Language processing) و یا به اختصار NLP، توانایی استخراج و تولید معنا و منظور از متن در فرم صحیح قابل خواندن با قواعد و گرامر صحیح است.

NLP رابط کاربری صوتی را برای دستیار مجازی و ربات ها چت فراهم می‌کند. همچنین این فناوری به شدت در جستجوی مجموعه داده ها استفاده می‌شود.

۴- بینش کامپیوتری

بینش کامپیوتری (Computer Vision) توانایی استخراج معنا و منظور از عناصر تصویری، چه کاراکتر باشد (دیجیتال سازی اسناد) و یا تصاویر مانند چهره ها، اشیا، و فعالیت ها باشد.

بینش کامپیوتری فناوری تشخیص چهره است که امروزه از آن در ابزارهای مختلف استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال صاحبان آیفون X که با تشخیص چهره (FaceID) تنها با نگاه کردن به گوشی قفل گوشی را باز می‌کنند. اتومبیل های خودران نیز از این فناوری بهره می‌برند.

 

هوش مصنوعی از جامعه متخصصین تا زندگی روزمره

موسسه جهانی Dloitte، پیش بینی می‌کند در سال ۲۰۱۹ شرکت ها به کاربرد و استفاده از نرم افزار ها و خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری (Cloud Based) شتاب می‌دهند.

از بین شرکت هایی که فناوری هوش مصنوعی را می‌پذیرند، ۷۰ درصد، قابلیت های AI را از طریق نرم افزارهای سازمانی کسب می‌کنند. و ۶۵ درصد کاربردهای AI را از توسعه خدمات مبتنی بر فضای ابری ایجاد می‌کنند.

تاکنون هوش مصنوعی در راستای منافع اندکی بوده است.

با فناوری های مختلف هوش مصنوعی بالاتر آشنا شدیم. پیشرفت های جدید در AI باعث شده شرکت ها بتوانند عملیات خود را بهبود ببخشند.

مشکلی که تاکنون با هوش مصنوعی همراه بوده، کمبود تخصص و منابع برای بکارگیری بیشترین مزایای آن بوده است.

معمولا یادیگیری ماشین و یادگیری ژرف نیازمند تیمی از متخصصین هوش مصنوعی، دسترسی به مجموعه های بزرگ داده و زیرساخت و قدرت پردازشی اختصاصی است.

فراهم آوردن این منابع مرحله اول است و شرکت هایی که بتوانند آنها را تامین کنند، در مرحله بعد باید به دنبال پیاده سازی آن، ایجاد راهکارهای شخصی سازی شده و رشد آن در سراسر سازمان باشند.

تمام این موارد نیازمند سرمایه گذاری و زمان است.

به این دلیل بیشتر منافع هوش مصنوعی برای شرکت های بزرگ پیشرو یا به عبارتی غول های فناوری، بوده است.

به عنوان مثال گوگل حتی چیپست هوش مصنوعی خودش را ساخته است، که در یادیگری ماشین در پایگاه های داده و دستگاه های اینترنت اشیا از آن استفاده می‌کند. یا آمازون که برای سال ها از یادگیری ماشین برای آماده سازی پیشنهادها با مشتریان استفاده کرده است.

غول های فناوری هوش مصنوعی را برای همگان عرضه می‌کنند

این اندک غول های فناوری از هوش مصنوعی برای ایجاد خدمات میلیارد دلاری و تغییر عملیات خود استفاده می‌کنند.

آنها برای توسعه خدمات AI یک روند مشخص را طی می‌کنند:

  1. یافتن یک راهکار برای یک چالش داخلی یا یک فرصت
  2. بهبود راهکار برای رشد در تمام سازمان
  3. لانچ یک خدمت که به صورت همه مورد اقبال قرار می‌گیرد.

به این ترتیب فناوری هوش مصنوعی در دسترس همگان و در زندگی روزمره قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی به یک فناوری حیاتی تبدیل می‌شود

طبق نظرسنجی ها هوش مصنوعی به یکی از مهمترین عوامل در رقابت پذیری در دو سال آینده تبدیل می‌شود.

طبق نظرسنجی ها هوش مصنوعی به کی از مهمترین عوامل در رقابت پذیری در دو سال آینده تبدیل می‌شود.

برای دانلود گزارش کامل موسسه Deloitte، در خصوص هوش مصنوعی کلیک کنید.

محمدرضا سلطانی

نظر دهید