شتابدهنده هاردتک
برندسازی

چارچوب ارزش نام تجاری (برند): پیدا کردن شخصیت استارتاپ شما

بدون داشتن یک شخصیت، محصولات و راهکارهای شما روح ندارند. چارچوب ارزش‌های برند به شما کمک خواهد کرد تا محصولاتی را طراحی کنید که افراد عاشق آن هستند.

این پست نگاهی به چگونگی ایجاد یک نام تجاری (برند) و اینکه چرا برند برای استارتاپ (راه‌اندازی کسب و کار) شما اهمیت دارد می‌اندازد. چارچوب ارزش‌های برند معرفی می‌شود که می‌توانید از آن برای توسعه شخصیت شرکت خود و برندینگ استفاده کنید.

 برند در مقابل برندینگ

هنگامی که در مورد نام گذاری تجاری یا برندینگ صحبت می کنیم، ما می‌خواهیم درباره عناصر دیداری یک شرکت از قبیل رنگ‌ها، تن صدایی که شرکت استفاده می‌کند، آرم‌ها، فونت‌ها و سبک‌ها صحبت کنیم.

نام تجاری یا برند یک شرکت همه چیز اوست و حتی خیلی بیشتر. هنگامی که در مورد برند صحبت می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم به برندهای بزرگ و نمادین فکر کنیم. موارد زیر را در نظر بگیرید: BMW، Coca-Cola، Disney، Nike و Lego (بی ام دبلیو، کوکا کولا، دیزنی، نایک و لگو). هر کدام از این برندها شخصیت و شهرت دارند. شما ممکن است برای توصیف این برندها از کلماتی مانند «قابل اعتماد»، «بازیگوش»، «جاه طلب» یا «دوستانه» استفاده کنید. شخصیت برند چیست: شما دوست دارید که مشتری‌ها شرکت شما را چگونه توصیف کنند؟ برای تأثیرگذاری بر این موضوع، شما باید نقش مهمی در شکل دادن به شرکت خود، دلیل اتخاد تصمیماتی که شرکت می‌گیرد و چگونگی اتخاذ این تصمیمات داشته باشید.

برندینگ سنتی در مقابل مدرن

سنتی در مقابل مدرن. هر دو عناصر عالی هستند که می توانند بخشی از دیدگاه برند شما باشند – اما آنها داستان های بسیار متفاوتی را روایت می کنند.

زبان طراحی تجلی برند است

چرا شرکت شما وجود دارد؟ مشتریان بالقوه دچار مشکلی هستند که می‌خواهند حل شود و شما محصول یا خدماتی دارید که این مشکل را حل می‌کند. به عنوان انسان، ما تصمیمات را در سطح عاطفی می‌گیریم. به همین دلیل است که ایجاد یک برند کاملا تعریف شده برای تأثیر گذاری بر تصمیم گیری خرید ضروری است.

توانایی تشخیص محصولات شرکت در یک نگاه شاهدی بر یک زبان طراحی قدرتمند و پایدار است.

توانائی تشخیص محصولات شرکت در یک نگاه شاهدی بر یک زبان طراحی قدرتمند و یکپارچه است. برای استارتاپ ها (نوپاها)، و مخصوصا برای آن دسته استارتاپ های سخت افزاری که محصولات فیزیکی تولید می‌کنند، این موضوع بسیار مهم است. شما احتمالا یک ماشین را در جاده دیده‌اید و تصور کرده‌اید که «هی، به نظر می‌رسد یک تویوتا باشد»، حتی اگر شما پیش از آن این مدل خاص را ندیده بودید. یا شاید یک جاروبرقی را دیدید و فکر کردید که «نمی‌ دانم ساخت کجاست، اما پاناسونیک نیست» این زبان طراحی یک شبه یا به طور تصادفی ظاهر نشده است: این طراحی به دقت ساخته و در گذر از نسل‌های این محصول صیقل داده شده است.

برای یک شرکت سخت‌افزاری، زبان طراحی تجلی نام تجاری یا برند است. به عنوان یک استارتاپ، هیچ وقت زود نیست که به چیزی فکر کنید که می‌خواهید این برند باشد.

شما چه کسی هستید؟

پیش‌بینی رفتار افرادی که خیلی خوب آنها را می‌شناسید آسان است. محمد همیشه دیر می‌آید، اما به ندرت بیش از ۱۵ دقیقه تاخیر دارد. علی ۱۵ دقیقه قبل از شروع مهمانی می‌رسد تا در کارها کمک کند. و حسین ممکن است اصلا نیاید – اما این باعث می‌شود که این شیوه رفتار عجیب او قابل پیش‌بینی باشد.

هدف شرکت شما این است که مانند بهترین دوستان شما قابل پیش بینی باشید. این شخصیت توسط بنیانگذاران شرکت، اقدامات آنها و نحوه ارتباط آنها با جهان پایه گذاری می‌شود. به برند خود به عنوان شخصیت شرکت خود فکر کنید. آیا چیزهایی وجود دارد که می‌‌خواهید شرکتتان با آن ارتباط برقرار کند؟ آیا چیزهایی وجود دارد که شرکت شما هرگز انجام نمی‌دهد؟

یک برند بزرگ قابل پیش بینی است و شخصیتی واضح و مشخص دارد.

بعضی از شرکت‌ها تقریبا به طور انحصاری برند دارند (تنها برند قوی هستند). GoPro، Dollar Shave Club و Casper در این رده قرار می گیرند. قبل از GoPro دوربین‌های اکشن وجود داشتند. قبل از کاسپر نیز مردم روی تشک می‌خوابیدند.

و ژیلت (Gillette) به معنای واقعی کلمه مدل تیغ دسته دار را یک قرن پیش از تاسیس Dollar Shave Club اختراع کرد. نمی‌گوییم که این شرکت‌ها نوآوری نکردند، اما بدون برندها، آنها به نتیجه زیادی نمی‌رسیدند و چیز خاصی نداشتند.

برندینگ ناب

شما نیازی ندارید تا ده‌ها هزار دلار در یک آژانس طراحی صرف کنید تا به شفافیت برند دست یابید. در حالی که محصول خود را توسعه می‌دهید، آرم‌ها و رنگ‌‌ها کمتر مطرح هستند و موضوع بیشتر مربوط به اندیشیدن درباره چیزی است که نماینده آن هستید.

دستورالعمل‌های ارزش برند شما، ستاره شمالی (راهنما) برای برندینگ شرکت شما است. آنها مشتریانی را که دنبال می‌کنید را تعیین می‌کنند. این می‌تواند در تصمیم گیری در مورد طراحی محصول کمک کننده باشد. این یک الگو برای چگونگی ارتباط متقابل شما با مشتریان و نحوه پشتیبانی شما از آنها است. همه چیز از برند شما جریان پیدا می‌کند و شما می‌توانید بخش بزرگی از برندینگ مرحله اولیه خود را با یک تخته سفید و ماژیک انجام دهید. هیچ معلم طراح یا برندی مورد نیاز نیست.

جاش لوین، موسس آژانس برندینگ گریت ماندی (Great Monday) می‌گوید «اگر یک محصول بی ارزش دارید که کار نمی‌کند، نمی‌‌توانم به شما کمک کنم. داشتن یک برند عالی تمام مشکلات شما را حل نخواهد کرد. اما اگر محصول شما خوب باشد و برند شما به داستانی که تعریف می‌کند کمک می‌کند، این یک موقعیت بسیار متفاوت است».

چارچوب ارزش های برند

چارچوب ارزش های برند یک وسیله عالی برای کمک به کشف و تصمیم گیری در مورد چیزی است که شما می‌خواهید شرکتتان ارائه کند. بیش از ۲۰ محور وجود دارد که باید بررسی شود. هر محور به ساخت شخصیت استارتاپ شما کمک می‌کند.

برای استفاده از چارچوب ارزش‌های برند:

  1. این جدول را دانلود کنید.
  2. هر ردیف را با دقت در نظر بگیرید. در مورد آن با تیم خود گفتگو کنید و یک * را در بخش مناسب قرار دهید.
  3. ببینید که قویترین “ویژگی‌های شخصیتی” شرکت شما چیست. اینها در چگونگی توسعه مسیر شرکت‌تان بسیار مفید خواهند بود.

جدول چارچوب برندینگ

چند ردیف اول کاربرگ ارزشهای برند. صفحه کامل را در لینک بالا دانلود کنید.

ممکن است احساس عجیب و غریبی داشته باشد که شرکت خود را بازیگوش و نه جدی تصور کنید، اما شفافیت می‌تواند یک ابزار عالی برای طراحی باشد. برای مثال، مقادیر برند Ford را با BMW مقایسه کنید. این دو شرکت اتومبیل تولید می‌کنند، اما برند‌های فراگیر، پیام‌های مختلفی را ارسال می‌کنند. چیزهایی هستند که فورد انجام می‌دهد ولی BMW انجام نمی‌دهد و بالعکس.

برند در DNA شرکت‌ها است و در تمامی ابعاد کاری که آنها انجام می‌دهند، از تبلیغات تا خدمات مشتریان تا طراحی محصول قابل مشاهده است.

برندینگ BMW و Ford

فورد و BMW شخصیتهایی دارند که فراتر از شکل لوگوهای روی کاپوت ماشین و شکل اتومبیل‌ها است. این مقایسه نشان می‌دهد که ما دو برند را چگونه درک می‌کنیم.

هیچکدام از این‌ها غیرقابل تغییر نیستند. برند‌ها می‌توانند (و باید) تکامل پیدا کنند – اما انجام چنین کاری باید یک انتخاب آگاهانه باشد، نه چیزی که به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد. ایجاد یک مجموعه آگاهانه ارزش‌های برند، راهی طولانی است تا شفافیت در مورد آنچه برند شما انجام می‌دهد – و آنچه که نمی‌‌تواند انجام دهد، ایجاد شود.

از اینجا به کجا می‌خواهید بروید؟

فقط داشتن یک “شخصیت” برای برند شما کافی نیست: البته، قبل از اینکه شما شروع به ارائه محصولات به مردم کنید، باید یک تجربه برند کامل‌تر و برندینگ داشته باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید. شما نیاز به یک تن صدای هماهنگ، لوگو، شعارها، رنگ‌ها و زبان طراحی دارید که سازگار و منسجم باشد. اما اگر شما شخصیت شرکت خود را درک می‌کنید، صحبت کردن در مورد تمام جنبه‌های نام تجاری شرکت شما – و یا در صورت تمایل شخصیت آن، بسیار ساده‌تر می‌شود. با این وجود، شما اکنون از آنها برای توصیف یک دوست قدیمی استفاده می‌کنید و نه یک مفهوم انتزاعی.

محمدرضا سلطانی

نظر دهید