شتابدهنده هاردتک
7 ایده استارتاپ های موفق با ایده‌ای جسورانه

۷ ایده استارتاپ های موفق با ایده‌ای جسورانه

اگر به استارتاپ های چند دهه اخیر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها به شیوه‌هایی غیرقابل پیش بینی رشد کرده‌اند.
ایده‌ای که بسیاری معتقدند موفق می‌شود در نهایت شکست خورده و ایده‌هایی که به نظر همه مسخره و احمقانه می‌آمده توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند.
در این مطلب می‌خواهیم ۷ مورد از مشهورترین استارتاپ های موفق را به شما معرفی کنیم که بر اساس ایده‌هایی جسورانه و متهورانه بنا شده‌اند.

استارتاپ های موفق: ۱- پت راک

 

استارتاپ های موفق پت راک

لیست استارتاپ های موفق را با یک مثال کلاسیک شروع می‌کنیم: پت راک (The Pet Rock). در دهه ۱۹۷۰، گری راس ایده فروش سنگ به بچه‌ها با فرض اینکه آن سنگ نوعی حیوان خانگی است، را ارائه کرد.
ترکیبی از بسته‌بندی هوشمندانه و بازاریابی عالی، پرداخت برای یک سنگ را بسیار عاقلانه به نظر رسید. این ایده گری راس را به یک میلیونر تبدیل کرد!

استارتاپ های موفق: ۲- پی پال

استارتاپ های موفق پی پال

نام پی پال یا پی پل (PayPal) را احتمالا خیلی‌ها شنیده‌اند. این شرکت یکی از موفق‌ترین سیستم‌های آنلاین برای دریافت و پرداخت پول به حساب می‌آید. امروزه میلیون‌ها نفر برای تبادل پول و انجام معاملاتشان به پی پال اعتماد می‌کنند.
اما زمانی که پی پال در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد وضعیت کاملا متفاوت بود. در آن زمان اینترنت هنوز جوان بود و هرکسی به آن اعتماد نمی‌کرد.
با این حال بنیانگذاران پی پال انتظار داشتند مردم اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات شخصی و هویتی و … را به این شرکت بدهند تا بتوانند معاملات آنلاین انجام بدهند!
ایده این استارتاپ در آن زمان واقعا دیوانگی محض بود، با این حال این استارتاپ توانست به مرور به یکی از استارتاپ های موفق و محبوب تبدیل شود.

استارتاپ های موفق: ۳- اینستاگرام

استارتاپ های موفق اینستاگرام

نمی‌توان از استارتاپ های موفق صحبت کرد و حرفی از اینستاگرام به میان نیاورد. اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ و در دوره‌ای تاسیس شد که فیسبوک سلطان بلامنارع فضای مجازی بود. در آن زمان با وجود رقبای سرسختی مثل فیسبوک شاید ایده یک استارتاپ جدید در این حوزه احمقانه و غیرعقلانی بود.
اینستاگرام با کپی از ایده Foursquare شکل گرفت، اما بنیانگذاران اینستاگرام با تغییراتی که در پلتفرم خود انجام دادند امکان تبادل و به اشتراک گذاشتن عکس با دوستان، خانواده و سایر دنبال‌کنندگان را فراهم کردند و به این ترتیب روند رشد آن‌ها آغاز شد.

امروزه اینستاگرام با آمار ماهانه بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست.

استارتاپ های موفق: ۴- گیت هاب

استارتاپ های موفق گیت هاب

گیت هاب (Github) ممکن است برای غیربرنامه‌نویسان کمی پیچیده به نظر برسد، اما از زمان ظهورش به یک ابزار بسیار قدرتمند متن باز و یکی از استارتاپ های موفق تبدیل شده است. امروزه بزرگترین میزبان برنامه‌های متن باز در جهان است، اما هنگام شروع به کار ایده آن مضحک بود.
مدل آن اینگونه است که مهندسان نرم‌افزار برای استفاده از کدهای متن باز برای تولید کدهای متن باز باید پرداخت ماهانه داشته باشند. مدل آن کار می‌کند و ۲۴ میلیون کاربر گیت هاب نشانی از موفقیت آن است.

استارتاپ های موفق: ۵- اسلک

استارتاپ های موفق اسلک

در نگاه سطحی اسلک (Slack) چیز جدیدی عرضه نمی‌کرد. شرکت‌ها زیرساخت‌های مدیریت ایمیل و نرم‌افزارهای مختلف کنترل پروژه داشتند تا به کمک آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محصولاتشان را مدیریت کنند.
اسلک ابزار دیگری در این حوزه بود. اما سازندگان اسلک متوجه شدند ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌ها ابزار اختصاصی برای ارتباطات داخلی ندارند. لذا موقعیت خود را برای تامین این نیاز تغییر دادند.

پس از رشد آن به اندازه تیم‌های مختلف و ارائه زیرساختی یکپارچه با ده‌ها ابزار مختلف، اسلک به یکی از استارتاپ ها موفق میلیارد دلاری تبدیل شد.

استارتاپ های موفق: ۶- اسپیس ایکس

استارتاپ های موفق اسپیس ایکس

هنگامی که شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک راه‌اندازی شد هیچ کس آن را جدی نگرفت! ناسا تنها سازمانی بود که اقدام به ساخت و آزمایش فضاپیما می‌کرد و تا آن زمان هیچ شرکت خصوصی جرات رقابت با ناسا را پیدا نکرده بود.
درست در همین موقع بود که استارتاپ جسورانه‌ای به نام اسپیس ایکس وارد میدان شد! این شرکت با آزمایش‌های ناموفقی که در اواسط دهه ۲۰۰۰ انجام داد خود را به عنوان شرکتی ناموفق به همه شناساند و آینده شرکت نامعلوم بود.

اما پس از چند پرتاب موفقیت آمیز و قراردادهای بزرگ با ناسا توانست نقطه عطفی در اوایل دهه ۲۰۱۰ در کسب و کار خود ایجاد کند. امروزه اسپیس ایکس نمونه بارز یکی از استارتاپ های موفق است: این شرکت برای ناسا فضاپپماهای اختصاصی می‌سازد و پروژه سفر تفریحی به ماه نیز یکی از جسورانه ترین برنامه‌های این شرکت است.

استارتاپ های موفق: ۷- آمازون

استارتاپ های موفق آمازون

نام شرکت آمازون (Amazon) را همه کم و بیش شنیده‌ایم. آمازون وبسایت خرده فروشی معتبری است که در دو دهه اخیر توانسته به شرکتی بسیار موفق و ثروتمند تبدیل شود. در حال حاضر یکی از جدیدترین طرح‌های آمازون استفاده از تحویل کالا به مشتری توسط بهباد (Drone) یا هواپپمای بدون سرنشین است.
اما جالب است بدانید این شرکت موفق با یک ایده عجیب و متهورانه شروع به کار کرده است: فروش آنلاین کتاب!

خرید آنلاین کتاب در حال حاضر ایده‌ای بسیار پیش‌پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد، اما در سال ۱۹۹۴ فروش آنلاین کتاب به هیچ وجه ایده خوب و سودآوری به نظر نمی‌رسید.
کتاب فروشی‌های بزرگ و معتبری در شهرهای مختلف وجود داشتند و دلیلی نداشت که کسی بخواهد به صورت آنلاین کتاب بخرد! با این حال آمازون کار خود را با این ایده شروع کرد و با استقبال گسترده‌ای هم روبرو شد.
آمازون در طی سال‌ها زمینه فعالیتش را گسترش داده و انواع و اقسام محصولات و کالاها را به سرتاسر دنیا ارسال می‌کند. در حال حاضر آمازون یکی از محبوب‌ترین وبسایت‌های دنیا و مطمئنا یکی از بهترین نمونه‌های استارتاپ های موفق به شمار می‌رود.

آیا این استارتاپ های موفق با ایده‌های جسورانه به علت نوآوری موفق شدند؟ یا علت موفقیتشان بنیان گذاران سخت کوش آن‌ها بود که حاضر به قربانی کردن خود برای کسب موفقیت بودند؟

به هر علت، این استارتاپ های موفق شواهدی هستند که نشان می‌دهند احمقانه‌ترین ایده‌ها در هر زمان با زیربنای صحیح شانسی برای موفقیت دارند. از این ایده‌ها و موفقیتشان الگو بگیرید و سعی کنید به ایده‌های جسورانه خود شانس موفقیت بدهید.

منبع: Entrepreneur

محمدرضا سلطانی

نظر دهید