شتابدهنده هاردتک
9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

۹ دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

استارتاپ سخت افزاری

سخت افزار سخت است، این سخن کلیشه ای درست است. با درک دلایل اصلی که باعث شکست استارتاپ های سخت افزاری محصولات مصرفی می شود، می‌توان محصولاتی تولید کرد که باعث ایجاد تمایز و ارزش دو برابری شوند و اشتباهات رایج را کنار بگذارند.

سخت افزار سخت است لذا توجه به دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری مهم است

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه CB INSIGHTS، نود و هفت درصد استارتاپ های سخت افزاری محصولات مصرفی، نهایتا از بین می روند یا خروج موفقی ندارند. این نرخ بسیار بالاتر از نرخ شکست تمام شرکت های فناوری محور است.

این آمار وحشتناک باعث می شود که پرداختن به دلایل شکست اهمیت پیدا کند. پس از تجزیه و تحلیل از طریق صدها شکست استارتاپ سخت افزاری کالای مصرفی، پرتکرارترین دلایل شناسایی شدند.

اغلب دلایل متعددی برای مرگ یک استارت آپ وجود دارد، که مهم ترین و پرتکرارترین آن ها در نمودار زیر ارائه شده است.

این داده ها از همکاری و بررسی تقریبا ۴۰۰ شرکت شکست خورده در دنیا بدست آمده است.

در اینجا مهم ترین دلایل شکست استارتاپ های سخت افزاری کالاهای مصرفی ارائه شده است:

9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

سخت افزار سخت است. آن را بدانید و بپذیرید. نترسید، برعکس با تسلط بر آن، آن را به یک خندقی در اطراف شرکت خود تبدیل کنید تا از شما محافظت کند.

در اینجا جزئیات بیشتر در مورد دلایل اصلی شکست وجود دارد.

#۹ عدم اطمینان قانونی

عدم اطمینان قانونی در 9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

مقررات می توانند در هر جهتی روی یک استارت آپ تاثیرگذار باشند. بسیاری از محصولات سخت افزاری مصرفی در حوزه سلامت یا اوقات فراغت متمرکز می شوند که می تواند جایگاه اشتباهی نسبت به مقررات باشد.

استارتاپ ان‌جوی (NJOY)، تحت تاثیر قوانین FDA در برابر رشد بازار سیگار الکترونیکی در آریزونا شد.
ان‌جوی با حمایت برونو مارس، خواننده مشهور، در میان بسیاری از سرمایه گذاران دیگر، یکی از اولین شرکت‌های تولید کننده سیگار الکترونیکی با محصول پرفروش کینگ بود.
با تغییرات قوانین، FDA کاهش قابل توجهی در فروش داشت. ان‌جوی برای ادامه کار تقلا کرد، ولی در نهایت اعلام ورشکستگی کرد، و دارایی هایش را فروخت.

#۸ عدم هماهنگی سرمایه گذار و بنیانگذار

عدم هماهنگی سرمایه گذار و بنیانگذار در 9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

اختلاف بین بنیان گذاران، یا بین بنیانگذاران و سرمایه گذاران یک مسئله ی مهلک برای چندین استارت آپ سخت افزاری کالای مصرفی است.

اختلاف و تندی به تیم بنیان گذار محدود نمی شود، و هنگامی که شرایط بدی با یک سرمایه گذار به وجود می آید، می تواند به سرعت موجب شرایط بدتر شود، استارتاپ Skully Helmets  این مورد را اثبات می کند.
پس از اختلاف نظر در مورد فروش بالقوه به شرکت چینی LeSports Group، مدیرعامل استعفا داد و پس از آنکه سرمایه گذاران و هیئت مدیره تصمیم به ترک کسب و کار گرفتند، و نتیجتا بیش از ۳۰۰۰ نفر که عینک واقعیت افزوده پیش خرید کرده بودند، به دنبال بازپرداخت پول خود رفتند.

#۷ موانع پذیرش مصرف کننده

استارتاپ سخت افزاری کالای مصرفی اغلب یک محصول مجهز به تکنولوژی پیشرفته، طراحی بی نظیر و بازاریابی هیجان انگیز ارائه می کند. یک مسئله رایج بین محصولات سخت افزاری مصرفی شکست خورده، فقدان «چرایی» بود.

دسترسی به راههای سرمایه گذاری مانند جمع سپاری مالی (کراودفاندینگ) موجب سادگی تبدیل یک ایده به محصول شده است.
اما اغلب فقدان چشم انداز محصول برای جذب و حفظ مشتریان، تمایز در رقابت، و یا به روز رسانی محصول در آینده قابل مشاهده است.

استارت سوئدی Narrative، با امید به روند Lifelogging (ثبت رفتار خود فرد برای تحلیل) یک دوربین پوشیدنی بسیار عالی ارائه کرد.
Narrative با ایجاد جو موفق به جذب بیش از ۵۰۰ هزار دلار در کمپین جمع سپاری مالی سال ۲۰۱۲ شد و در راه جذب بیش از ۱۱ میلیون دلار بودند.
اما Lifelogging هرگز به جریان اصلی تبدیل نشد و مورد توجه قرار نگرفت. در اواخر سال گذشته، فروش را متوقف کرد و دارایی های خود را فروخت.

#۶ رقابت بسیار زیاد

فضای کالاهای سخت افزاری مصرفی از لحاظ تاریخی یکی از آن مواردی است که مزایای نخستین بودن در آن به محض راه اندازی یک محصول رقابتی مشابه، توسط غول های تکنولوژیکی از بین می رود.
استارتاپ ها معمولا برای بدست آوردن سهم بازار باید با برندهای تجاری جاافتاده و بزرگ رقابت کنند.

شرکت پبل (Pebble)، یک خروجی موفق کیک استارتر، و با پشتیبانی Y Combinator، در رقابت با بازاریابی تهاجمی و طیف گسترده ای از غول هایی مانند اپل، در فضای رقابتی ابزارهای پوشیدنی دست و پا می زند.
پبل مجبور شد نرم افزار و مالکیت معنوی خود را به رقیب خود Fitbit، سازنده ساعت هوشمند، بفروشد.

در زیر تاریخچه مالی پبل را مشاهده می کنید.

تاریخچه مالی و سرمایه گذاری پبل Pebble در 9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

#۵ موانع تولید

موانع تولید در 9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

تخمین بیش از حد ظرفیت تولید، و انتظار رشد سریعتر از توانایی زنجیره تامین یا تولید، یک دلیل رایج برای شکست استارتاپ های سخت افزاری است.

مشکلات تولیدی ریشه در مسائلی در خصوص مواد، تکنولوژی یا مالکیت معنوی دارد که همگی به عنوان یک عامل برای شکست شناخته شده اند.
ابزار پوشیدنی ردیاب سلامت Angel Sensor، یکی از این شرکتهایی بود که به زودی پس از جذب سرمایه ۳۳۴ هزار دلاری، به دلیل مسائل و مشکلات تولید شکست خورد.

#۴ اشتباهات استراتژی محصول

اشتباهات استراتژی محصول در 9 دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

برخی استارتاپ های شکست خورده محصولات سخت افزاری مصرفی که بررسی شدند، لوازم جانبی گوشی های هوشمند می‌ساختند. به همین دلیل هماهنگی محصولاتشان با تلفن های هوشمند یا تبلت های مرجع بسیار مهم بود.

در چنین مواردی، به روز رسانی ها در هر دو سیستم عامل اصلی گوشی های هوشمند، iOS و Android، ممکن است چالش های غیر منتظره ای برای این محصولات ایجاد کند.

Popslate، شرکت تولید کننده لوازم آیفون، متوجه شد باید طراحی برای محافظ صفحه نمایش آیفون خود را باید تغییر دهد، و محصول فعلی شان طبق انتظار کار نمی کند.
افزایش هزینه های تحقیق و توسعه همراه با Burn Rate بالا، ادامه عملیات را برای آنها ناپایدار کرد.

#۳ عدم علاقه پس از جمع سپاری مالی ابتدایی

پلتفرم های جمع سپاری مالی (Crowdfunding) مانند کیک استارتر (Kickstarter) و ایندیگوگو (Indiegogo) به عنوان یک مزیت برای استارتاپ های سخت افزاری محصولات مصرفی بوده اند و استارت آپ ها را قادر ساخته تا منابع مالی خود را بدون ضمانت قطعی برای ظرفیت واقعی تولید یک محصول جذب کنند.

وعده اغلب پروژه ها عمدتا بر اساس نمونه های اولیه یا تصاویر است، بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از استارت آپ های سازنده موفق به ارائه آن محصول نمی شوند.
بعضی از آنها حتی قادر به بازپرداخت وجه دریافتی از پشتیبانان نیز نیستند.

در بسیاری از موارد، استارتاپ ها پس از یک کمپین جمع سپاری مالی موفقیت آمیز، به دنبال جذب سرمایه از شرکت های سرمایه گذاری هستند. اما معمولا آنها ناامید می شوند.

یک کمپین کاملا موفقیت آمیز در کیک استارتر، نمی تواند منجر به جذب سرمایه سری A از سرمایه گذار خطر پذیر شود.
طبق بررسی ها تعداد کمی از استارتاپ های سخت افزاری تولید کننده محصولات مصرفی فراتر از جذب سرمایه در جمع سپاری مالی اولیه یا جذب بذرمایه نمی روند.

کانوا (Kanoa)، مستقر در سان فرانسیسکو، که حدود ۱۵۰ هزار دلار در پلتفرم جمع سپاری مالی ایندیگوگو جذب سرمایه کرد، بعدها سرمایه اش تمام شد و تعداد زیادی از پشتیبانان را بدون بازپرداختی رها کرد.
وبسایت شرکت اظهار داشت:

«این نتیجه ای نیست که ما پیش بینی کرده بودیم، و با تغییر سریع وقایع، ما از لحاظ احساسی سرگردانیم. ما می دانیم که شما نا امید شده اید و فقط می توانیم از شما بخواهیم درک کنید ما واقعا تلاش کردیم».

#۲ میزان Burn Rate بالا

به میزان هزینه کرد یک استارت آپ در زمان مشخص Burn Rate می گویند.
پول و زمان محدود هستند و نیازمند اختصاص تخصیص عاقلانه هستند.

در تحقیق در مورد دلایل شکست استارتاپ های سخت افزاری کالاهای مصرفی، هزینه کردن سریع منابع مالی در دسترس به عنوان یک علت پرتکرار شناسایی شده است.
در این فضا، هزینه های غیر منتظره می تواند به وسیله عواملی مانند تغییر در پویایی بازار و یا موانع توسعه محصول ایجاد شود.

Pearl Automation که توسط بازنشستگان اپل تأسیس شد، قبل از تکمیل محصولشان مغلوب Burn Rate ناپایدارشان شدند.
این استارتاپ حدود ۵۰ میلیون دلار از سرمایه گذاران مختلف جذب کرد، اما ادعا کرد که نیازمند چند صد میلیون دلار بیشتر برای توسعه بازار برای خط تولید دوربین های عقب و جلوی خودرو است.
بریسون گاردنر، مدیر اجرایی آن، گفت: «پول ما تمام شد».

میزان Burn Rate بالا در استارتاپ Pearl در دلیل مهم و پرتکرار شکست استارتاپ های سخت افزاری

#۱ عدم تقاضای مصرف کننده

ساخت محصولاتی که جالب توجه هستند، اما به نیاز روشنی از بازار پاسخ نمی‌دهند، به عنوان دلیل شماره یک شکست برای استارتاپ های سخت افزاری کالاهای مصرفی، شناسایی شده است.

این مشکل در ۳۹٪ استارت آپ های شکست خورده مشاهده شد. استارتاپ ها اغلب محصولات نوآورانه ای را برای جذب سرمایه گذاران و توجه مخاطبان می سازند، اما بسیاری از آنها برای به دست آوردن بازار از مشتریانی که حاضرند برای آن محصول پول بپردازند، شکست می خورند.
در واقع این محصولات تناسب محصول و بازار (Product/Market Fit) ندارند.

هلو (HELLO)، که زمانی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارزش داشت، عملیات خود را در اوایل سال ۲۰۱۷ متوقف کرد، زیرا در یک بازار پویا با مشکل مواجه شد.
محصول آن، یک سنسور هوشمند خواب به نام Sense بود، که در حلقه های تکنولوژی به عنوان یک مانیتور خواب رومیزی مورد توجه قرار گرفت.
شامل یک بلندگو و دستیار هوشمند بود. و در بازار تحت سلطه ابزارهای پوشیدنی قرار داشت.

هدف آنها اطمینان از فراهم شدن محیط بیهینه خواب برای کاربران بود، اما با راه اندازی دستگاه های هوشمند خانگی از غول های فناوری، مانند آمازون و گوگل، که قابلیت های قابل ملاحظه بیشتری را در یک قیمت مشابه ارائه می دادند، این استارتاپ برای یافتن مشتری برای محصولات خود با مشکل مواجه شد.

 

در ادامه می‌توانید در مقاله «راهنمای توسعه محصول سخت افزاری – بخش اول، ایده پردازی» در خصوص فرایند توسعه محصول سخت افزاری بیشتر بدانید. این مقاله با استفاده از یک مثال واقعی روند توسعه یک محصول سخت افزاری تشریح کرده است.

محمدرضا سلطانی

2 نظر